Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny, skupia się na wykonywaniu ćwiczeń naśladujących ruchy wykonywane przez nas w życiu codziennym. Są to m.in.: pchanie, dźwiganie, zwisy, przysiady, skręty tułowia, chód. Ćwiczenia w ramach treningu funkcjonalnego, ułatwiają i pozwalają bezpiecznie wstawać z łóżka, sięgać po coś do szafki, podnieść zakupy, przenieść ciężki przedmiot, przepchnąć szafę. Ze względu na łączenie w sobie kilka rodzajów ruchu jednocześnie, poprawiana jest gibkość, koordynacja i mobilność poszczególnych stawów. Oprócz ruchów wykonywanych przez duże grupy mięśniowe, angażowane są do pracy mięśnie głębokie (core), które chronią nas przed kontuzjami i są podstawą do utrzymania prostej postawy i naszej stabilizacji centralnej, odciążając tym samym kręgosłup. Często zaburzenie tej grupy mięśniowej, powoduje dolegliwości bólowe w lędźwiowej części kręgosłupa u osób prowadzących siedzący tryb życia. W trakcie treningu funkcjonalnego, często wykonywane są ćwiczenia w tzw. zamkniętych łańcuchach biokinematycznych, wykorzystujących ciężar własnego ciała. W treningu stosowany jest również sprzęt typu: piłka bosu, piłki lekarskie lub klasyczne, TRX, taśmy gumowe, sztanga, hantle czy kettlebell.