Fizykoterapia

Elektroterapia jest obszerną dziedziną fizjoterapii, w której przepływ prądu przez ciało pacjenta traktowany jest jako leczniczy bodziec. Dzięki temu można poprawić ukrwienie, złagodzić napięcie mięśniowe i bóle oraz przyspieszyć proces wchłaniania się obrzęków. Stosowane zabiegi:   TENS Istotą tego zabiegu jest miejscowe ukrwienie tkanek, dzięki czemu możliwe jest ich lepsze odżywienie. W efekcie dochodzi do szybszego usuwania produktów przemiany materii oraz łagodzenia procesów zapalnych. Prądy wykazują także silne działanie przeciwbólowe.

Wskazania do stosowania TENS:

• bóle kręgosłupa,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • zapalenie stawów,
  • bóle fantomowe,
  • porażenia wiotkie.

GALWANIZACJA Jest to metoda, której istotą jest przepływ prądu stałego między dwoma elektrodami. Zabieg może działać przeciwbólowo lub pobudzająco – w zależności od tego, jak elektrody zostaną ułożone. Wskazaniami do galwanizacji są:

• nerwobóle,
  • przewlekłe zapalenia nerwów i korzeni nerwowych,
  • zmiany zwyrodnieniowe,
  • bóle fantomowe,
  • reumatoidalne zapalenia stawów.

PRĄDY DIADYNAMICZNE (DD) Zabieg z wykorzystanie DD wykorzystuje kilka rodzajów prądów, które wyróżniają się charakterystycznym przebiegiem fali i zakresem działania. Niektóre prądy wykazują działanie przeciwbólowe (DF, MF, LP), pobudzające receptory skórne (CP), powodujące silne skurcze mięśni szkieletowych (RS), stymulujących mięśnie zdrowe lub nieznacznie uszkodzone (MM). Wskazania do stosowania prądów diadynamicznych:

• mięśniobóle,
  • zaburzenia krążenia obwodowego,
  • stany pourazowe,
  • zanik mięśni z nieczynności,
  • choroby zwyrodnieniowe stawów.

PRĄDY KOTZA Jest to zabieg stosowany w odnowie biologicznej oraz rehabilitacji. Stymulacja prądami wspomaga trening siłowy oraz poprawia wytrzymałość mięśni. Wskazaniami do stosowania prądów Kotza:

• wzmacnianie mięśni u sportowców,
  • atrofie w zaniku prostym.

PRĄDY TRÄBERTA Istotą zabiegu jest wprowadzenie w mięśnie wibracji, co skutkuje silnym przekrwieniem. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie działania przeciwbólowego oraz rozluźniającego. Wskazaniami do stosowania prądów Träberta:

• stanów pourazowych,
  • stanów zwyrodnieniowych stawów ścięgien, mięśni,
  • zespołów bólowych kręgosłupa.

JONOFOREZA To zabieg pozwalający na czynne wprowadzanie leków do organizmu z pominięciem układu pokarmowego. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie szybszego efektu terapeutycznego leków. Elektroterapia jest metodą, dzięki której można osiągnąć zadowalające rezultaty: złagodzić dolegliwości bólowe, zredukować stany zapalne czy poprawić krążenie. Warto jednak mieć świadomość, że poszczególne zabiegi różnią się wskazaniami. Wskazaniami do jonoforezy:

• blizny,
  • przykurcze,
  • zapalenia okołostawowe.

Efekt biologiczny zachodzący w tkankach pod wpływem promieniowania laserowego zależy od użytej mocy. Pod wpływem naświetlania promieniowaniem laserowym małej i średniej mocy dochodzi przede wszystkim do wielu zmian na poziomie komórkowym. Działanie terapeutyczne laseroterapii:

• przeciwzapalne
  • przeciwbólowe
  • przeciwobrzękowe
  • usprawnienie mikrokrążenia
  • przyspieszenie regeneracji tkanek
  • stymulacja procesów immunologicznych

Wskazania do laseroterapii:

• stany zapalne tkanek miękkich
  • nerwobóle
  • mięśniobóle
  • rany, odleżyny, uszkodzenia i choroby skóry
  • stany pourazowe narządu ruchu
  • stany zapalne stawów i tkanek okołostawowych
  • zmiany zwyrodnieniowe
  • zespół cieśni nadgarstka
  • ostroga piętowa
  • dna moczanowa.

Ultradźwięki nazywa się drgania mechaniczne o częstotliwości przekraczającej granicę słyszalności ucha ludzkiego. Działanie biologiczne ultradźwięków opiera się na zmianach miejscowych (pierwotnych) i ogólnych (wtórnych). Zmiany miejscowe występują w miejscu i w momencie wykonywania zabiegu.

Są to:

• zmiany mechaniczne, spowodowane różnica ciśnień w przebiegu podłużnej fali ultradźwiękowej. Zmiany te określa się także jako mikromasaż
  • zmiany termiczne, powstające w wyniku wytworzonego w tkankach ciepła
  • zmiany fizykochemiczne, polegające na wpływie ultradźwięków na koloidy tkankowe

Działanie terapeutyczne ultradźwięków:

• przeciwbólowe
  • przeciwzapalne
  • przyspieszenie przepływu limfy w naczyniach limfatycznych i zwiększenie procesów wchłaniania
  • wytworzenie w tkankach ciepła i stanu przekrwienia
  • zmniejszenie napięcia mięśni
  • hamowanie układu współczulnego
  • zwiększenie rozciągliwości tkanki łącznej w bliznach, przykurczach, zwłóknianych mięśniach i torebkach stawowych
  • przyspieszenie gojenia się ran (zarówno tkanek miękkich jak i tkanki kostnej)

Wskazania do ultradźwięków:

• zespoły bólowe w chorobach zwyrodnieniowych stawów oraz nerwobólach
  • zmiany zapalno-zwyrodnieniowe ścięgien (np. ostroga piętowa)
  • zespoły przeciążeniowe mięśni i ścięgien
  • bóle po amputacji kończyn
  • przykurcze ścięgien
  • bolące blizny

FONOFOREZA (ULTRAFONOFOREZA) Jest to zabieg polegający na wprowadzeniu odpowiednich leków przez skórę za pomocą energii ultradźwięków. Leki dodaje się do środka sprzęgającego. Zazwyczaj stosuje się leki w formie żelu lub kremu, które działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo.

Charakterystyczną cechą pola magnetycznego jest przenikanie przez wszystkie struktury ustroju. Cecha ta odróżnia pole magnetyczne od innych postaci energii, które ulegają pochłonięciu do określonej głębokości tkanek.

Działanie terapeutyczne magnetoterapii:

• działanie przeciwbólowe
  • działanie przeciwzapalne
  • intensyfikacja procesów oddychania tkankowego
  • zwiększenie wychwytywania tlenu prze tkanki
  • mobilizacja mikrokrążenia
  • stymulacja krążenia obwodowego
  • działanie przeciwobrzękowe
  • przyspieszenie procesów regeneracji tkanek miękkich
  • przyspieszenie procesów zrostu kostnego
  • wpływ na wolne rodniki tlenowe
  • działanie immunostymulacyjne

Wskazania do magnetoterapii:

• choroba zwyrodnieniowa stawów kręgosłupa
  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • reumatoidalne zapalenie stawów
  • złamanie kości
  • zespół Sudecka
  • urazy sportowe więzadeł, mięśni, ścięgien i stawów
  • trudno gojące się rany i oparzenia
  • nerwoból nerwu kulszowego
  • zaburzenia krążenia obwodowego

Uwaga! Wszelkie implanty stawów i metalowe zespolenia kości NIE są przeciwwskazaniem do magnetoterapii.

Metoda terapeutyczna, w której efekt wywoływany jest pulsująco-ssącą falą podciśnieniową. Podciśnienie oddziałujące na tkanki podskórne wywołuje szereg efektów, głównie dzięki usprawnieniu krążenia krwi i limfy.

Działanie terapeutyczne podciśnienia:

• usprawnienie krążenia co skutkuje dostarczeniem większej ilości substancji odżywczych i tlenu
  • podwyższenie aktywności procesów wewnątrzkomórkowych
  • wzmożony przepływ krwi stymuluje również komórki produkujące włókna kolagenu i elastyny co znajduje zastosowanie w przyspieszeniu gojenia ran i sprawnieniu napięcia skóry i tkanek podskórnych
  • naruszenie równowagi ciśnienia pobudza strumień płynów śródmiąższowych do krwi i zwiększa przepływ limfatyczny
  • wzmożone krążenie limfatyczno-żylne powoduje lepsze oczyszczanie i wpomaga drenaż po zabiegach operacyjnych

Wskazania to terapii podciśnieniowej:

• trudno gojące się rany i owrzodzenia ( w tym odleżyny)
  • rany pooperacyjne
  • przewlekłe stany zapalne
  • utrudnione zrastanie się kości
  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • zespoły bólowe w przebiegu dyskopatii kręgosłupa
  • zapalenia okołostawowe
  • przeciążenia mięśni i tkanek miękkich okołostawowych
  • zapalenie ścięgien, powięzi, pochewek ścięgnistych i kaletek stawowych
  • nerwobóle nerwów obwodowych
  • przyśpiesza spalanie nadmiernej ilości tłuszczu i obkurczanie luźnej skóry, zmniejszania cellulit

W terapii podciśnieniowej łączonej z elektroterapią, dzięki działaniu pulsacyjno-ssącym, maleje wrażliwość pacjenta na odczuwanie prądu elektrycznego. Taka technika jest wskazana w przypadkach, gdy zabiegi elektrostymulacji muszą być przeprowadzone u pacjentów o szczególnej wrażliwości na prąd elektryczny.